İLETİŞİM: Amaçsız etkileşimleri olmaktan
çok, duygusal ya da bilişsel bir etki oluşturmaya ve bir davranışın nedeni
olmaya yönelik olarak, mesajın kaynaktan hedefe bilinçli bir şekilde
aktarılmasıdır.
Bireyler arasında bilgi alıp
vermek amacıyla oluşturulan bir
ilişkiler sistemidir.
Bilgi üretme, aktarma ve
anlamlandırma sürecidir.
Karşılıklı alışveriş anlamına
gelmektedir.
İLETİŞİM
SÜREÇLERİ
Kaynak: İletişimi başlatan, iletmek istediği duygusu,
düşüncesi, fikirleri vb. Bir mesajı olan kişi ya da kişilerdir.
Mesaj: Kaynak ile alıcı arasında iletişimin kurulmasını
sağlayan, sembollerle oluşturulmuş ve belirli bir biçimi, anlamlı bir bütünlüğü
olan, iletişim sürecinde aktarılmak istenenleri taşıyan bir öğedir.
Mesaj:
Anlaşılır olmalı
Açık olmalı
Zamanında
iletilmeli
Uygun bir yol
izlemelidir
Kaynak ve alıcı
arasında kalmalıdır
Kanal: İletişim sürecinde kaynak ve alıcı arasında mesajın
iletilmesini sağlayan yola denir.
Alıcı: Kaynak tarafından gönderilen mesajların hedefidir.
Geribildirim:
İletişim süreci
içinde kaynaktan alıcıya ulaşan mesajın karşılıklı olarak alıcının da kaynağa
tepkisini ya da yorumunu belirtmek üzere gönderdiği mesajdır.
Kanal:
İletişim sürecinde kaynak ve alıcı arasında
mesajın iletilmesini sağlayan yola denir.
Alıcı:
Kaynak tarafından gönderilen mesajların
hedefidir.
Geribildirim:
İletişim süreci içinde kaynaktan alıcıya ulaşan
mesajın karşılıklı olarak alıcının da kaynağa tepkisini ya da yorumunu
belirtmek üzere gönderdiği mesajdır.
İleribildirim:
Temel mesajdan önce gönderilen ve temel mesaj
hakkında bilgi veren mesajlardır.
Gürültü:
İletişim sürecinde ne kaynağın ne de alıcının
istediği, iletişim sürecinin doğru olarak işlenmesine engel olan tüm
unsurlardır.
Ortak Deneyim/Yaşam Alanı: Kaynak ve alıcının ortak özelliklere sahip
olmasıdır.
Ortam/Bağlam: İçinde dilsel birimlerin kullanıldığı toplumsal durum olarak ifade
edilmektedir.
İLETİŞİM TÜRLERİ
Tek Yönlü İletişim: Bu iletişim türünde, mesaj kaynaktan alıcıya bir geribildirim olmadan gerçekleşmektedir
Çift Yönlü İletişim: Kaynaktan alıcıya bir mesaj gönderildiğinde, alıcının mesajın kodunu
çözüp bir geribildiirmde bulunmasıdır.
İLETİŞİM YÖNTEMLERİ
Sözlü iletişim yazılmış ya da
yazılmamış sözcüklerin söylenmesi ile gerçekleşen bir iletişim aracıdır. Sözlü
iletişimde, teknolojinin sayesinde özellikle, telsiz, telefon, radyo,
televizyon gibi araçların sayesinde coğrafi uzuklığın bir anlamı
kalmamıştır.
Sözlü iletişim sayesinde verilen
mesajın anlaşılma derecesi denetlenebilmektedir. Eş zamanlı olarak
geribildirimde bulunma olanağı vermektedir.
Gözler
güçlü bir iletişim aracıdır. Çoğu zaman sözle söyleneceklerden daha etkilidir.
Gözün sık kırpılması siniri, sulanması duygusallığı, açık olması merakı masumiyeti
ifade edebilmektedir.
Beden Dili:
Beden dili, insanların ilk anlaşma
aracı ve ilk dili olmuştur. Beden ses ve sözcüklerin iletişime olan katkısını
belirlemek amacıyla yapılan bazı araştırmalara göre sözcüklerin %10, ses
tonunun %30 ve beden dilinin %60 rol oynadığı tespit edilmiştir.
Bedensel
jestler ve beden duruşu kendi içinde bir bilgi bulundurur. Bir çok beden
hareketi genel olarak kabul edilmiş bilgiler barındırır. Onaylama, reddetme,
vedalaşma, çağırma vb. Beden hareketlerinin anlamı daha çok bağlamla
ilişkilidir. Aynı beden hareketi farklı bağlamlarda farklı bilgiler
barındırabilir.
Jest ve Mimikler:
Baş, el, kol, ayak ve bedenin duruşu ile verilen
mesajlar jest olarak tanımlanır. Jest,çoğunlukla mimiğin bütünü içinde ele
alını. Onun başlıca elemanı sayılır. Mimik:his ve düşüncelerimizin etkisiyle
ile yüzümüzde beliren kımıldanışlar, hareketlerdir.
Eller ve Kollar:
Eller insanın kendisini
ifadesinde sağlar. Ellerin açılması kişinin çevresiyle
iletişim kurmaya hazır olduğunu, kapalı olması ise isteksiz olduğunu
göstermektedir. Avuç içini göstermek dostçadır.
Kolların hareketi özel bir
önem taşır.
Beden Dili:
Beden
dili sözlü iletişimimizi tamamlamada veya başlı başına vücudun ifadesi yoluyla
olmak üzere çok etkili bir iletişim aracıdır.
Mahrem
Alan: Bu alan 45 cm’ye kadar olan uzaklığı
kapsamaktadır. Bu mesafe içine insanlar, çok yakınlarını kabul ederler. Bu
yüzden tanımadığımız insanlarla asansör, otobüs gibi toplu taşıma araçlarında
bulunmak bizi rahatsız eder.
Kişisel
Alan: Bu alan 45-74 cm’lik bir mesafeyi kapsar.
Kişisel uzaklık iki arkadaşın yemek
masasında korudukları uzaklıktır. Bu mesafenin aşılması bizde rahatsızlık
yaratır.
Sosyal
Alan: 1-2,5 metreye kadar olan bir bölgedir. Bu mesafe
toplantılarda, davetlerde, birbirlerini az tanıyanlar arasında yaratılır.
Genel
Alan: Genellikle 3 veya daha fazla bir uzaklığı
kapsayan genel alan, ilgi duymadığımız ya da ilişkiye geçmek istemediğimiz
yabancılara ayrılmıştır.
BENLİK SAYGISI VE İLETİŞİM
Kullanılan
iletişim örüntüleri benlik saygısını azaltır ya da çoğaltır.
Genelde
düşük benlik saygısı kişinin kendisine ve başkasına pek saygısının olmadığını
göstermektedir. Değişme bilinmeyeni simgelediği için düşük benlik saygısı
sağlıksız bir dengeyi korumak için siperdir. Bu yüzden çocukların benlik
gelişiminin desteklenmesi çok önemlidir.
OLUMSUZ İLETİŞİM
-
Suçlamak, kusur bulmak
-
Yatıştırmak-teskin etmek
-
Hesaplamak-hissetmemek
-
Dikkati dağıtmak
Her durumda, birey bu olumsuz
örüntüleri kullanarak tepki vermeyi, tehdit etmeyi öğrenir. Bu şekilde
davranarak, birey zayıflığını örter ve benlik saygısını korur.
OLUMLU İLETİŞİM
“
Ben-dili”yle “Sen-dili”nin içerdiği olumsuz anlamı iletmeden mesaj yollanır.
“Sen-dili”
, itham edici, suçlayıcıdır. Mesajı alan kişide düşük bir benlik saygısı
oluşturmaktadır. “Ben-dili”ni kullanan kişi mesajı veren kişinin olumsuz
duygularını, mesajı alana, onu küçültmeksizin iletir.
Sen-dili: Akşam yemeğe yine geç kaldın. Düşüncesiz.
Ben-dili:Çok
üzülüyorum, ailemiz akşam yemeklerinde hiç bir araya gelemiyor.
0 yorum:
Yorum Gönder