5 Eylül 2012 Çarşamba

İLETİŞİM




 

İLETİŞİM: Amaçsız etkileşimleri olmaktan çok, duygusal ya da bilişsel bir etki oluşturmaya ve bir davranışın nedeni olmaya yönelik olarak, mesajın kaynaktan hedefe bilinçli bir şekilde aktarılmasıdır.

Bireyler arasında bilgi alıp vermek  amacıyla oluşturulan bir ilişkiler  sistemidir.

Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma sürecidir.

Karşılıklı alışveriş anlamına gelmektedir. 

İLETİŞİM SÜREÇLERİ

Kaynak: İletişimi başlatan, iletmek istediği duygusu, düşüncesi, fikirleri vb. Bir mesajı olan kişi ya da kişilerdir.

Mesaj: Kaynak ile alıcı arasında iletişimin kurulmasını sağlayan, sembollerle oluşturulmuş ve belirli bir biçimi, anlamlı bir bütünlüğü olan, iletişim sürecinde aktarılmak istenenleri taşıyan bir öğedir.

Mesaj:

Anlaşılır olmalı

Açık olmalı

Zamanında iletilmeli

Uygun bir yol izlemelidir

Kaynak ve alıcı arasında kalmalıdır

 

Kanal: İletişim sürecinde kaynak ve alıcı arasında mesajın iletilmesini sağlayan yola denir.

 Alıcı: Kaynak tarafından gönderilen mesajların hedefidir.

Geribildirim: İletişim süreci içinde kaynaktan alıcıya ulaşan mesajın karşılıklı olarak alıcının da kaynağa tepkisini ya da yorumunu belirtmek üzere gönderdiği mesajdır.

Kanal: İletişim sürecinde kaynak ve alıcı arasında mesajın iletilmesini sağlayan yola denir.

 

Alıcı: Kaynak tarafından gönderilen mesajların hedefidir.

 

Geribildirim: İletişim süreci içinde kaynaktan alıcıya ulaşan mesajın karşılıklı olarak alıcının da kaynağa tepkisini ya da yorumunu belirtmek üzere gönderdiği mesajdır.

 

İleribildirim: Temel mesajdan önce gönderilen ve temel mesaj hakkında bilgi veren mesajlardır.

 

Gürültü: İletişim sürecinde ne kaynağın ne de alıcının istediği, iletişim sürecinin doğru olarak işlenmesine engel olan tüm unsurlardır.

Ortak Deneyim/Yaşam Alanı: Kaynak ve alıcının ortak özelliklere sahip olmasıdır.

Ortam/Bağlam: İçinde dilsel birimlerin kullanıldığı toplumsal durum olarak ifade edilmektedir.

İLETİŞİM TÜRLERİ
Tek Yönlü İletişim: Bu iletişim türünde, mesaj kaynaktan alıcıya bir geribildirim olmadan gerçekleşmektedir

Çift Yönlü İletişim: Kaynaktan alıcıya bir mesaj gönderildiğinde, alıcının mesajın kodunu çözüp bir geribildiirmde bulunmasıdır.

İLETİŞİM YÖNTEMLERİ

SÖZLÜ İLETİŞİM

         Sözlü iletişim yazılmış ya da yazılmamış sözcüklerin söylenmesi ile gerçekleşen bir iletişim aracıdır. Sözlü iletişimde, teknolojinin sayesinde özellikle, telsiz, telefon, radyo, televizyon gibi araçların sayesinde coğrafi uzuklığın bir anlamı kalmamıştır. 

         Sözlü iletişim sayesinde verilen mesajın anlaşılma derecesi denetlenebilmektedir. Eş zamanlı olarak geribildirimde bulunma olanağı vermektedir.

Göz Kontağı:

Gözler güçlü bir iletişim aracıdır. Çoğu zaman sözle söyleneceklerden daha etkilidir. Gözün sık kırpılması siniri, sulanması duygusallığı, açık olması merakı masumiyeti ifade edebilmektedir.  

 
 
      Beden Dili:

         Beden dili, insanların ilk anlaşma aracı ve ilk dili olmuştur. Beden ses ve sözcüklerin iletişime olan katkısını belirlemek amacıyla yapılan bazı araştırmalara göre sözcüklerin %10, ses tonunun %30 ve beden dilinin %60 rol oynadığı tespit edilmiştir.    

        

Bedensel jestler ve beden duruşu kendi içinde bir bilgi bulundurur. Bir çok beden hareketi genel olarak kabul edilmiş bilgiler barındırır. Onaylama, reddetme, vedalaşma, çağırma vb. Beden hareketlerinin anlamı daha çok bağlamla ilişkilidir. Aynı beden hareketi farklı bağlamlarda farklı bilgiler barındırabilir.

Jest ve Mimikler:

Baş, el, kol, ayak ve bedenin duruşu ile verilen mesajlar jest olarak tanımlanır. Jest,çoğunlukla mimiğin bütünü içinde ele alını. Onun başlıca elemanı sayılır. Mimik:his ve düşüncelerimizin etkisiyle ile yüzümüzde beliren kımıldanışlar, hareketlerdir.

Eller ve Kollar:

Eller insanın kendisini ifadesinde sağlar. Ellerin açılması kişinin çevresiyle iletişim kurmaya hazır olduğunu, kapalı olması ise isteksiz olduğunu göstermektedir. Avuç içini göstermek dostçadır.

Kolların hareketi özel bir önem taşır.

 
 
Beden Dili:

Beden dili sözlü iletişimimizi tamamlamada veya başlı başına vücudun ifadesi yoluyla olmak üzere çok etkili bir iletişim aracıdır.

Mahrem Alan: Bu alan 45 cm’ye kadar olan uzaklığı kapsamaktadır. Bu mesafe içine insanlar, çok yakınlarını kabul ederler. Bu yüzden tanımadığımız insanlarla asansör, otobüs gibi toplu taşıma araçlarında bulunmak bizi rahatsız eder.

Kişisel Alan: Bu alan 45-74 cm’lik bir mesafeyi kapsar. Kişisel uzaklık  iki arkadaşın yemek masasında korudukları uzaklıktır. Bu mesafenin aşılması bizde rahatsızlık yaratır.

Sosyal Alan: 1-2,5 metreye kadar olan bir bölgedir. Bu mesafe toplantılarda, davetlerde, birbirlerini az tanıyanlar arasında yaratılır.

Genel Alan: Genellikle 3 veya daha fazla bir uzaklığı kapsayan genel alan, ilgi duymadığımız ya da ilişkiye geçmek istemediğimiz yabancılara ayrılmıştır. 

BENLİK SAYGISI VE İLETİŞİM

Kullanılan iletişim örüntüleri benlik saygısını azaltır ya da çoğaltır.

Genelde düşük benlik saygısı kişinin kendisine ve başkasına pek saygısının olmadığını göstermektedir. Değişme bilinmeyeni simgelediği için düşük benlik saygısı sağlıksız bir dengeyi korumak için siperdir. Bu yüzden çocukların benlik gelişiminin desteklenmesi çok önemlidir.

OLUMSUZ İLETİŞİM

-         Suçlamak, kusur bulmak

-         Yatıştırmak-teskin etmek

-         Hesaplamak-hissetmemek

-         Dikkati dağıtmak

Her durumda, birey bu olumsuz örüntüleri kullanarak tepki vermeyi, tehdit etmeyi öğrenir. Bu şekilde davranarak, birey zayıflığını örter ve benlik saygısını korur.

OLUMLU İLETİŞİM

“ Ben-dili”yle “Sen-dili”nin içerdiği olumsuz anlamı iletmeden mesaj yollanır.

“Sen-dili” , itham edici, suçlayıcıdır. Mesajı alan kişide düşük bir benlik saygısı oluşturmaktadır. “Ben-dili”ni kullanan kişi mesajı veren kişinin olumsuz duygularını, mesajı alana, onu küçültmeksizin iletir.

 

Sen-dili: Akşam yemeğe yine geç kaldın. Düşüncesiz.

Ben-dili:Çok üzülüyorum, ailemiz akşam yemeklerinde hiç bir araya gelemiyor.

 
 

0 yorum:

Yorum Gönder

 

Çocuk Gelişimi Copyright © 2009 Flower Garden Ipietoon tarafından Tadpole's Notez i�in dizayn edildi. Çiçek resmi: Dapino Türkçe Tam Bir Blog