İŞİTME ENGELLİ
ÇOCUKLARDA OYUN
Ana dilin
kazanılmasında en önemli araç işitme duyusudur. İnsanlar konuşmayı işiterek
öğrenirler. Bu nedenle ana dilin edinilmesinden önce gelen bir işitme kaybı çocuğun
yaşam boyu dil ve konuşma yeteneğini kazanmaktan alıkoyabilir.
İşitme kayıpları hafif, orta, ileri
ve çok ileri derece kayıplar olarak sınıflandırılmaktadır. İşitme kaybı
derecesi arttıkça işitme engelli çocuğun konuşmayı anlamasında ve kendi
konuşmasının anlaşılmasında azalma görülmektedir.
İşitme kaybına uygun
işitme cihazının kullanımıyla birlikte çocuğa verilen sözel eğitim, ,işitme
engelli çocuğun konuşma dilini edinmesine yardımcı olabilmektedir. İşitme
engelli çocuklara etkileşimli bir ortam sağlandığında, daha yavaş bir hızla da
olsa, ,işitme engelli çocukların işiten çocuklarla aynı yolları izleyerek dili
edinebilecekleri kaynaklarda belirtilmektedir.
Erken teşhis ve
cihazlandırma ile birlikte, hemen etkileşime dayalı sözel yöntemlerle anne baba
eğitimine başlamanın ve bu eğitimin devamlılığının sağlanması gerektiği
vurgulanmaktadır. Bu eğitimlerle amaçlanan, anne babanın çocuklarıyla oyun
yoluyla iletişim kurarak, hem çocuklarının oyun becerilerini geliştirmesi; hem
de oyun sırasında sağlanan anlamlı etkileşim yoluyla çocuğun dili öğrenmesine
yardımcı olmalarıdır.
Çocuk oyunlarının
isimlerini ezberleyerek değil ancak bu oyunlarla oynayarak, yetişkinlerle
birlikte oynarken kurduğu etkileşim sonucu öğrenir ve öğrendiklerini
gerektiğinde oyun dışında da uygun anlamda kullanabilir.
Özellikle okul öncesi
dönemde işitme engelli çocuklara oyun olanaklarının sağlanması, dil edinimi
için olduğu kadar sosyal ve bilişsel gelişimin sağlanması için de önemli
fırsatlar yaratacaktır. Çünkü bütün çocuklarda olduğu gibi işitme engelli
çocuklarda da oyun doğal bir öğrenme ve hoşça vakit geçirme yoludur.
İşitme engelli
çocuklar, zihin engelli ve otistik çocuklardan farklı olarak oyun becerilerinin
basamaklar halinde öğretilmesine ihtiyaç duymazlar. Çevrelerindeki yetişkinleri
ve diğer çocukları izleyerek uygun oyun formlarına girebilir, oyunu
genişletebilir ve sürdürebilirler. Bu nedenle normal işiten yaşıtlarıyla aynı
oyun ortamında bulunmaları, gözlem yaparak ve katılarak öğrenmeleri açısından
önemlidir.
İŞİTME ENGELLİ
ÇOCUKLARIN OYUNLARI VE YETİŞKİNLERİN ROLÜ
•
Zaman zaman model olarak veya rol değiştirerek oyuna
katılın ve oyunu genişletin.
•
Çocuğun açıklamalarını dinleyin ve bunlara uygun
karşılıklar verin.
•
Çocuğun ilgilendiği oyunun size de ilginç geldiğini
sözel olarak belirtin.
•
Oyunu onayladığınızı gülümsemek gibi olumlu
davranışlarla belli edin.
•
Çocuğu yaptıklarıyla teşvik edin ve yaptıklarıyla
ilgili geri dönüt sağlayın.
•
Çocuğun oyunu anlamadığı zamanlarda oyunu anlayıp
katılması için ona yardımcı olun.
• Malzeme
ve oyunlarla ilgili önerilerde bulunarak çocuğun oyununu geliştirmeye çalışın.
• Sonucun
pek parlak veya istediğiniz kadar başarılı olmayacağını bilseniz bile deneme yanılmaya
izin verin.
• Çocuğun
oyununa onun ilgileri doğrultusunda
katılın.
• Oyun
alanında farklı oyunlar için malzemeler bulundurun.
0 yorum:
Yorum Gönder