ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA OYUN
Zihin engelli çocuklar engelin derecesine bağlı olarak gelişim alanlarında bazı gecikme ve yetersizliklere sahip olmaları nedeniyle, oyun gelişim aşamalarında da yaşıtlarına göre farklılıklar göstermektedirler. Normal çocuklar oyun becerilerini çok az bir yardımla ya da çevrelerinde oynanan oyunları model alarak öğrenirken, zihin engelli çocuklar ise, yetişkin tarafından hazırlanan yapılandırılmış oyun ortamlarına gereksinim duymaktadırlar.
Yapılandırılmış oyun ortamlarında öncelikle zihin
engelli çocukların yaşı ve gelişimsel düzeyi dikkate alınır. Oyun becerileri
basitten karmaşığa doğru sıralanarak, her bir beceri sistematik öğrenme
ortamlarında zihin engelli çocuklara öğretilir.
Zihin engelli çocuklar, öğrenme ortamlarında
yaşadıkları başarısızlıklardan olumsuz etkilenirken, oyun sırasında yaptığı
hataların başarısızlık olmadığını sadece oyunun bir parçası olduğunu
düşünmektedirler. Bu nedenle oyun becerilerinin öğretimi, erken eğitim
programının en önemli parçasını oluşturmaktadır.
Zihin engelli çocuklar yaşlarının ilerlemesi ve
aldıkları eğitimle birlikte, tek başına oyundan işbirlikçi oyuna doğru bir
geçiş gösterdikleri, basit düzeyde oyun oynama davranışlarının azalıp, daha
karmaşık oyun davranışlarının arttığı görülmektedir.
Zihin Engelli Çocuklara Oyun
Becerilerinin Öğretiminde Yetişkinin Rolü
•
İlk olarak hangi oyun becerilerinin
öğretileceğine karar verilmesidir.
•
Öğretime, çocuğun yapabileceği bir
beceri ile başlanmalıdır.
•
Oyun esnasında çocuğun hoşlanabileceği
pekiştireçlerden yararlanılmalıdır.
•
Eğitim ortamı hazırlanmalıdır.
•
Oyunun basitleştirilmesi için basit
yönergeler verilmelidir.
0 yorum:
Yorum Gönder