Saldırganlık küçük çocuklarda normal bir tepki
biçimidir.Çocuğun güvenlik,mutluluk ya da başka bir gereksiniminin Şekil
değiştirerek başka bir biçimde ortaya çıkmasıdır.Saldırganlığı kişisel bir
yaralanmanın bir başka Şekilde sonuçlanması olarak tanımlayabiliriz.Bu
yaralanma sonucunda çocuğun akranlarına vurması, ısırması, eşyaları
fırlatması,tekmelemesi, tükürmesi ve zarar vermeyi amaçlayan tehditler Şeklinde
sözel saldırılarda bulunmasıdır.
Sürekli ve aşırı biçimde saldırgan olan çocuk sinirli,
anlaşılmaz, eyleme hazır ve aşırı geçimsizdir. İlişkileri gergin ve
sürtüşmelidir. Hemen parlar ve kavgaya hazırdır. Durmadan kuralları çiğner ve
ceza görür. Bu çocuklar cezadan etkilenmez ya da kısa süreli etkilenmiş
gibi görünürler. Olağan anlaşmazlıkları bile bilek gücüyle çözmeye
çalışırlar.Tepkileri ölçüsüz ve durumla orantısızdır. Öfkesini yenemez ve hep
kendini haklı çıkarmaya çalışır. Bu çocuklar evde okulda sürekli sorun yaratırlar
ve yetişkinlerle sürekli çatışma içindedirler. Genellikle erkek çocuklar daha
saldırgandırlar.
SALDIRGANLIĞIN NEDENLERI
1-Saldırgan davranışların ebeveynler tarafından
ödüllendirilmesi. Geleneksel kültürün erkek çocuğun saldırganlığını
onaylaması(Ör: parkta iki çocuk birbirini döver. Biri daha çok dayak yerse,
annesinin çocuğunun kendisini savunamadığı düşüncesiyle üzülmesi)
2-Çocuğun yetişkinlerden katı ceza, anlayışsızlık ve
yetersiz sevgi görmesi
3-Babanın uzun süreli yokluğunda, annenin sürekli çocuğun
etrafında olmasıyla ortaya çıkan feministik ortam
4-TV. Ve kitle iletişimim araçlarının olumsuz
etkisi(Kurtlar Vadisi örneği ver.)
5-Ana-baba tutumlarının olumsuzluğu, çocukla
aralarındaki iletişimin iyi olmaması
6-Çocuğun ana-babasından dayak yemesi
7-Beyin zarı iltihabı, beyin zedelenmesi gibi
fizyolojik sorunlar
SALDIRGAN DAVRANIŞLARI
NASIL ÖNLEYEBILIRIZ?
1-Her şeyden önce ana-baba çocuğa saldırganlık modeli
olmamalıdır.(Evde dayak yiyen bir çocuk varsa kardeşini dövüyor. Kardeşi yoksa
okulda en ufak bir sorunda arkadaşına vuruyor. Ya da hayvanlara eziyet
ediyor.)Çünkü dayak herkes için olumsuz duygular yaratır.
2-Çok fazla saldırgan davranışlara tolerans
gösterilmemelidir.Çocuğun istekleri bu tip davranışlar yapınca yerine
getiriliyorsa, çocuk isteklerini yaptırmada araç olarak görmeye başlar. Bu
yolla istekleri yerine getirilmemelidir.Saldırgan davranışlar
ödüllendirilmemeli ve onun bu davranışının istenmeyen bir davranış olduğu hemen
gösterilmelidir.
3-Saldırgan davranışlar kesinlikle dayakla
cezalandırılmamalıdır.Ana-babanın ilgisi sevgisi azaldığında ve fiziksel
cezalar uzun süre devam ettiğinde, çocukta saldırgan, asi, sorumsuz davranışlar
gelişir. Saldırgan davranışlar ortaya çıktığında, yetişkinler sakin davranmalı,
anormal duygusal tepkiler yerine ben dilini kullanmalıdır.(Böyle davrandığın
için üzüldüm) Dayak saldırgan davranışın hemen bitiminde uygulandığı zaman,
onun hemen kesilmesini sağlayabilir ancak,çocukta düşmanca duygular geliştirir.
4-Çocuk gergin ve sinirliyken onunla tartışmamalı,
sakinleşmesini beklemeli ve daha sonra davranışı ile ilgili konuşulmalıdır.
5-Çocuğa sosyal olgunluğuna uygun çeşitli
sorumluluklar verilmeli, başarabileceği kadarıyla bir çok Şeyleri başlatıp,
bitirmesi sağlanmalıdır. Çocuk başarma duygusunu yaşamalıdır.
6-Çocuğa bu davranışın dezavantajları
gösterilmelidir.Saldırgan davranışları ile isteklerini elde edemeyeceğini,
istediği Şeyleri kaybettiğini görmeli ve yaşamalıdır.
7-Olumlu davranışı pekiştirme: Ana-baba ve diğer
yetişkinler çocuğun olumlu davranışını görüp, olumsuz davranışı görmemezlikten
gelmelidir.Çocuk bu davranışı yapmadığında sözel olarak ödüllendirilmelidir.
Ör:10dk. Kavga etmeden ve bağırmadan oynadığında bu sözel olarak ödüllendirme.
8-Çocuğun dışarıda oynamasına izin verme, bu çocuğun
gerilimini azaltır ve enerjisini boşaltma imkanı sağlar.
9-Saldırgan davranış diğer çocukların güvenliğini
ciddi bir Şekilde tehdit etmedikçe bu davranışın üstünde durmamak gerekir.
10-Kendi kendine konuşma:Çocuk oldukça dürtüsel
davranıyorsa ve onun bu yönünü kontrol etmede güçlük yaşanıyorsa;çocuğa
başkalarına vuracağı zaman, kendi kendini engelleyici cümleler söylemesi
öğretilebilir.Ör:10'na kadar say ve ona vurma gibi.
11-Çocuk saldırgan modellerle karşı karşıya
getirilmemelidir.TV.deki Şiddet içeren programları seyretmesi
engellenmelidir.Eğer kesinlikle engel olunamıyorsa, ana-baba çocukla birlikte
seyrederek Şiddetin sonuçlarını tartışabilirler.Ayrıca bu Şiddet filmlerinin
gerçek yaşamın modeli değil, kurmaca olduğu çocuğa anlatılabilir.
12-Kızgınlıktan kurtulmak için alternatifler
bulunabilir. Yumruklanabilen kil, çakılabilen çiviler,resim çizme, boyama
çocuğun kızgınlık duygularını kontrol altına almayı sağlayabilir. Ayrıca
futbol,basketbol gibi sporlar kabul gören çıkış yollarıdır.
13-Her yaş ve dönemde çocuğun temel ihtiyaçları
zamanında yerine getirilmelidir.
14-Bu çocukların özellikle baba ile daha çok birlikte
olması sağlanmalıdır.
15-Anne-babalar bu çocuklarla iletişim kurarken ben
dilini kullanmalıdır.Ör:Böyle kavga ettiğin zaman rahatsız oluyorum, üzülüyorum
gibi.kişiler duygu, düşünce ve ihtiyaçlarını davranış anında dile getirmelidir.
0 yorum:
Yorum Gönder