ÇOCUK VE KİTAP
Çocuklukta, özellikle de okul öncesi dönemde, insanın ömür boyu sürdüreceği temel kişiliğinin ve alışkanlıklarının oluştuğu bilinmektedirİlk eğitimine ailede başlayan çocuk, çevresiyle etkileşimde bulunarak öğrenir ve eğitilir. Çocuğun çevresiyle olumlu etkileşimi, öğrenim ve eğitimi hızlandırır. “Kitap insanların çocukluk, gençlik, olgunluk ve yaşlılık dönemlerindeki zihinsel ve ruhsal gelişimini etkileyen önemli faktörlerden birisidir”.Bugün, okuma alışkanlığının iyi çocuk kitaplarıyla kazanılacağı, çocuk yaşlarda kitaplarla yapılan olumlu tanışmanın ileriki yaşlara da yansıyacağı herkesin kabul ettiği bir gerçektir.Çocuk yayınlarının temel amacı; kitap sevgisi ve okuma alışkanlığı kazandırmak olmalıdır. Çocuk ve kitap ilişkisinin okuma yazmayı öğrenmekle başlamadığı, çocuğun kitapla ilk tanıştığı dönemin 0-6 yaş arası olduğu bilinmektedir.“Okuyan toplumun temelleri; küçük yaşlarda tutku haline gelmiş olan resimli çocuk kitaplarını okuma ile sağlamlaştırılabilir”.
Çocuk kitapları, çocukların, bazı özelliklerinin gelişmesine yardımcı olmaktadır. Bu özellikler şu şekilde sıralanmıştır;
Çocuklukta, özellikle de okul öncesi dönemde, insanın ömür boyu sürdüreceği temel kişiliğinin ve alışkanlıklarının oluştuğu bilinmektedirİlk eğitimine ailede başlayan çocuk, çevresiyle etkileşimde bulunarak öğrenir ve eğitilir. Çocuğun çevresiyle olumlu etkileşimi, öğrenim ve eğitimi hızlandırır. “Kitap insanların çocukluk, gençlik, olgunluk ve yaşlılık dönemlerindeki zihinsel ve ruhsal gelişimini etkileyen önemli faktörlerden birisidir”.Bugün, okuma alışkanlığının iyi çocuk kitaplarıyla kazanılacağı, çocuk yaşlarda kitaplarla yapılan olumlu tanışmanın ileriki yaşlara da yansıyacağı herkesin kabul ettiği bir gerçektir.Çocuk yayınlarının temel amacı; kitap sevgisi ve okuma alışkanlığı kazandırmak olmalıdır. Çocuk ve kitap ilişkisinin okuma yazmayı öğrenmekle başlamadığı, çocuğun kitapla ilk tanıştığı dönemin 0-6 yaş arası olduğu bilinmektedir.“Okuyan toplumun temelleri; küçük yaşlarda tutku haline gelmiş olan resimli çocuk kitaplarını okuma ile sağlamlaştırılabilir”.
Çocuk kitapları, çocukların, bazı özelliklerinin gelişmesine yardımcı olmaktadır. Bu özellikler şu şekilde sıralanmıştır;
Fiziksel gelişim:
Çocuklar, çocuk kitapları sayesinde kendi fiziksel özelliklerini tanıma ve
keşfetme fırsatını yakalarlar.
Zihinsel gelişim: Çocuk kitabı, çocuğa çeşitli bilgiler vererek, zihinsel gelişimine katkıda bulunur.
Dil gelişimi: Çocuk kitabı çocuğa, kendisinin veya başkasının okuması yoluyla dilinin gelişmesine yardımcı olur.
Duygusal gelişim, kişilik gelişimi, ahlaki gelişim, ruhsal gelişim ve sosyal gelişim: Çocuk kitabında yer alan konu, olaylar, karakterler, duygular ve bunların özellikleri, kitabın verdiği mesaj ve bu mesajın etkileri çocuğun duygusal, ahlaki, ruhsal, sosyal ve kişilik açısından gelişimine katkıda bulunur.
Çocuk kitaplarının, çocukların hangi ruhsal ihtiyaçlarını karşıladığı şu şekilde sıralanmıştır;
- Başarma ihtiyacı
- Bilgi ihtiyacı
- Bir yere veya bir şeye ait olma ihtiyacı
- Değişme ihtiyacı
Zihinsel gelişim: Çocuk kitabı, çocuğa çeşitli bilgiler vererek, zihinsel gelişimine katkıda bulunur.
Dil gelişimi: Çocuk kitabı çocuğa, kendisinin veya başkasının okuması yoluyla dilinin gelişmesine yardımcı olur.
Duygusal gelişim, kişilik gelişimi, ahlaki gelişim, ruhsal gelişim ve sosyal gelişim: Çocuk kitabında yer alan konu, olaylar, karakterler, duygular ve bunların özellikleri, kitabın verdiği mesaj ve bu mesajın etkileri çocuğun duygusal, ahlaki, ruhsal, sosyal ve kişilik açısından gelişimine katkıda bulunur.
Çocuk kitaplarının, çocukların hangi ruhsal ihtiyaçlarını karşıladığı şu şekilde sıralanmıştır;
- Başarma ihtiyacı
- Bilgi ihtiyacı
- Bir yere veya bir şeye ait olma ihtiyacı
- Değişme ihtiyacı
Kitabın çocuğun zihinsel, duygusal ve sosyal gelişiminde önemli bir uyaran
olduğu, çocuklara küçük yaşlardan itibaren iyi ve nitelikli kitap okuma ve
anlatmanın onların deneyimlerini genişlettiği, kelime bilgilerini artırdığı ve
dile karşı hassasiyetlerini geliştirdiği bilinmektedirÇocuğun kitapla karşılaşması, hem duyarak öğrendiği sözcükleri görerek
tanımasını, hem de duymadığı sözcükleri görerek öğrenmesini sağlar. Bu şekilde
çocuk, duyduklarıyla gördükleri arasında kurduğu ilişkilerle düşünmeyi öğrenirSöyleyiş ilkelerine uygun olarak okunan metinlerin çocuklar tarafından
dinlenilmesi, onlara, ses ve sözcüklerin doğru boğumlandırılmasına yönelik bir
deneyim kazandırır; çocukların, dinleme, konuşma, okuma ve yazma becerilerini
geliştirir; çocukların dil bilinci ve duyarlığı kazanmasına yardımcı olur.Resimli kitap ve dergiler okul öncesi dönemde dil gelişimini
desteklediği gibi, çocuğun kendisini tanımasına, kendini bulmasına olanak
sağlar, toplumsallaşmasına yardımcı olur; yalnızlığı, kimsesizliği azaltır,
sanatsal ve kültürel deneyimler kazandırır.Erken dönemde uygun yapıtlar çocukları mutlaka olumlu yönde etkileyecektir.
“Okul öncesi dönemde kitapla ilgili deneyimler, çocukların daha sonraki
yıllarda okumayı öğrenmeye karşı duygu ve tutumlarını oluşturmada ilk
adımlardır”. Bu nedenle okul öncesi dönemin ve resimli kitapların önemi
dikkatlerden kaçmamalıdır.Resimli kitaplar, çocuğun belleğinde kavramların imgelerini oluşturur;
kavramların görsel imgeleriyle çocuğun belleğine yerleşmesine olanak sağlar;
çocukların duyu algılarını geliştirir; kavramsal gelişimini destekler; somut ve
soyut kavramları öğrenmelerini kolaylaştırır; nesneleri sınıflandırma,
gruplandırma; kavram oluşturma, anımsama, dikkat etme, düşünme gibi bilişsel süreçlerini
işletir.
Bir diğer ifadeyle, resimli kitaplar; çocuğun kavram, sözcük bilgisi, gramer,
anlama, dinleme, sorulara cevap verebilme, öykü zincirini kurabilme, bellek,
sıralı cümle üretebilme, dili kullanabilme, çözümleme yeteneğini arttırır,
dilin zenginliğinin farkına vardırır, kitap ve okuma zevki uyandırır,
denilebilir.
Ayrıca resimli kitapların, çocuğun sanat eğitimine ve görsel algısına katkısı da unutulmamalıdır. Kitaplardaki resimler kendine has biçim ve biçemleriyle çocuğu kavrayacak, heyecanlandıracak, çocuğun düşünmesine ve yeni sorular üretmesine yardımcı olacaktır.Kitaplar, günlük yaşamda karşılıklı konuşmanın (çocuk-yetişkin) önemli bir bölümünü oluştururlar. Toplumun değer sistemi ile birlikte, günlük ilişkilerdeki problem çözme stratejilerini de yansıtırlar.Kitaplar, karşılıklı konuşmanın oluşturulmasında etken olduklarından, okunan kitabın anlaşılmasındaki güçlükler, yetişkinlerin çocuklar için daha iyi eğitimsel stratejiler yaratmasına yol açar.
Ayrıca resimli kitapların, çocuğun sanat eğitimine ve görsel algısına katkısı da unutulmamalıdır. Kitaplardaki resimler kendine has biçim ve biçemleriyle çocuğu kavrayacak, heyecanlandıracak, çocuğun düşünmesine ve yeni sorular üretmesine yardımcı olacaktır.Kitaplar, günlük yaşamda karşılıklı konuşmanın (çocuk-yetişkin) önemli bir bölümünü oluştururlar. Toplumun değer sistemi ile birlikte, günlük ilişkilerdeki problem çözme stratejilerini de yansıtırlar.Kitaplar, karşılıklı konuşmanın oluşturulmasında etken olduklarından, okunan kitabın anlaşılmasındaki güçlükler, yetişkinlerin çocuklar için daha iyi eğitimsel stratejiler yaratmasına yol açar.
0 yorum:
Yorum Gönder