OTİSTİK ÇOCUKLARDA OYUN
Otistik
çocukların en temel güçlüklerinden birisi oyun oynamaya ilişkin yetersizlikler
olup, bu çocuklar sosyal oyunları öğrenmede zorlanmaktadırlar. Bu çocuklar
oyuncakların amacını anlamakta zorlandıklarından dolayı genellikle oyuncağı
farklı şekillerde kullanabilirler. Oyuncağı ağzına alabilir, koklayabilir,
döndürebilir ya da sürekli olarak atabilirler.
Çocuğun saçını taraması gibi kendine, bebeğin saçını taramak gibi bebeğe
yönelik, annesinin saçını taramak gibi anneye yönelik ve bardağı tabağı koymak
gibi nesneye yönelik etkinlikler şeklinde ortaya çıkabilen işlevsel oyunlar,
otistik çocuklarda daha az gözlenebilmektedir.
Otistik çocukların oyunları sırasında hayal gücü ve oyunların
çeşitliliğinin çok az olduğu görülür. Otistik çocuk, kendiliğinden herhangi bir
oyuncağı alarak oynamaya başlayamaz.
Oyun becerileri öğretiminde oyun başlatma ve bir oyuncakla oyun oynama
becerisi üzerinde çalışılmalıdır. Bu işe çocuğun sevdiği oyuncaklar alınarak
başlanabilir.
Oyun becerileri, otistik
çocukların yaşıtlarıyla aynı ortamı paylaşabilmeleri ve onlarla etkileşime
girebilmeleri için çok önemlidir. Ancak
otistik özellikleri olan çocuklar yaşıtları ile etkileşime girememekte,
yaşıtları ile oynamamaktadırlar.
Yapılandırılmış oyun
ortamlarında otistik çocukların arkadaşla oyun oynama becerisini
kazanabildikleri görülmektedir.
Otistik Çocuklara
Oyun Öğretiminde Temel İlkeler:
Hangi oyun becerilerinin oynatılacağına karar
verilmelidir
Oyunu öğretebilmek için gerekli hazırlıklar
yapılmalıdır
Öğretim bireysel ya da grup ortamında
yapılabilir
Çocuğun başarıları ödüllendirilmelidir
Arkadaşla oyna becerisinin öğretimi belli aşamalara
göre yapılmalıdır
Oyunun basitleştirilmesi gerekebilir
Belirli bir oyun alanı bulunmalıdır
Gerekli becerilerinin öğretilmesinde uzmanlarla ve
anne-babayla işbirliği kurulmalıdır.
Otistik Çocuklara Öğretilebilecek Oyun
Becerileri:
Taklit becerisi
Sıra alma becerisi
Bir oyuncakla amacına uygun oynama becerisi
Sembolik oyun becerisi
Yaşıtlarıyla oynama becerisi
-Otistik çocuklar için hazırlanan eğitim programları
düzenli, sistemli ve tutarlı olmalıdır.
-Otistik çocuğun bulunduğu oyun grubunda az sayıda
çocuk (2-3) olması, gruptaki çocukların olabildiğince değişmemesi çocuğun oyuna
katılımını kolaylaştıracaktır.
-Eğitim programı, otistik
çocuğun günün; Hangi zamanlarında, kimlerle, nerede ve ne ile oynayacağını göstermelidir.
-Bu çocuklara oyun öğreten yetişkinlerin gerçekten oynamaları, çocukların oyun becerilerini daha etkili kullanmalarını sağlayacaktır.
0 yorum:
Yorum Gönder